Inställningar


  • Tillåt bokning fr.o.m (minuter) innebär att användare inte kan boka förrän X minuter i framtiden. Är den satt till 60 och klockan är 15:00 kan användaren som tidigast boka 16:00. Är fältet satt till 0 kan användaren boka direktbokningar.
  • Stripe-kontonummer är ert kontonummer hos Stripe. Är inte denna satt fungerar inte kortbetalningar i appen.
  • OneSignal App ID är ert ID hos OneSignal. OneSignal använder vi för att skicka ut notiser till kund. Detta konto sätter vi upp åt er, så inget ni behöver bry er om.
  • 'Endast hämtaadress' tillåten innebär att kund kan (om den är bockad och blå) göra bokningar utan att skriva någon lämnaadress. Priset blir därmed inte bestämt och kund kan inte betala med förvalt kort.
  • Begår flightnummer vid hämtaadress, om kund anger en flygplats eller tågstation som hämtaadress måste kund ange flightnummer/tågnummer i steget efter val av bil och pris. De behöver då även ange antal väskor och resenärer.
  • Begär flightnummer vid lämnaadress, samma som ovan fast för lämnaadress.
  • Validera nummer vid ny kund, när kund skapar nytt konto och därmed anger sitt mobilnummer skickas det en 4-siffrig kod via SMS. För att registreringen ska fullbordas måste de mata in denna kod i angiven ruta.
  • Validera nummer vid bokning, om kund inte är inloggad och gör en bokning får de en kod skickad via SMS som de sedan måste ange för att bokningen ska skickas iväg. 
  • Skicka SMS-bekräftelse (webb), om denna är bockad skickas det ett SMS till kund innehållande bokningsbekräftelse.
  • Bakgrundsfärg (logo), när man öppnar menyn i appen/webben visas er app-logo. Denna färg sätter bakgrundsfärgen till er app-logga. Bör matcha resten av färgen i er app-logga.
  • Textfärg, kring er app-logo finns det en ikon-knapp för användarinställningar. Denna inställning sätter färgen på den ikonen.
  • Supportmail, i menyn och under 'Hjälp' finns det möjlighet för kund att 'Maila kundservice'. Mailen som angivs här är den mail de skickar till.
  • Bekräftelsemail (extra), om ni vill få ett bekräftelsemail på varje bokning (t.ex till er supportmail) anger ni en mail i detta fält. Denna funktion används för att man enkelt ska kunna uppmärksamma om det inkommit en ny bokning.
  • Bekräftelse-SMS (extra) (< 12 timmar), samma som ovan fast det skickas via SMS samt att bokningen som skickats är inom 12 timmar.
  • Integritetsvillkor (URL), här anger ni en länk till era integritetsvillkor. Dessa blir också tillgängliga för era kunder via Meny -> Hjälp. Har ni ingen hemsida kan vi hjälpa er att sätta upp era integritetsvillkor i ert system. 
  • Användarvillkor (URL), samma som ovan fast denna URL avser användarvillkoren.
  • Generell information, detta fält används inte (än). Tanken är att fältet ska användas för att ni ska kunna visa unik information till era kunder. 
  • App-logo, här laddar ni upp den logga ni vill ska visas i appen under menyn.

Efter att era kunder skrivit in hämta- och lämnaadresser visas olika priser och bilar de kan välja. För närvarande rekommenderar vi att man använder 3 st.

För att lägga till en ny biltypsgrupp - klicka på plustecknet.

Välj en biltyp följt av tariffgrupp. Efter att du valt tariffgrupp visas tariffdata, välj den tariffdata som ska användas för detta objekt. Slutför gruppen genom att välja vilken bild av bilen som ska visas i appen. 

Bilden nedan visar hur det kan se ut i appen när man valt 3 st biltypsgrupper. 

Denna funktion används för att bestämma vilka attribut som ska visas för användare i appen. Drag de attribut ni vill ha från listan på Tillgängliga till Valda. Under System -> Attribut lägger ni till nya attribut i systemet, de är de som visas i listan på Tillgängliga. Det finns även förbestämda bilder som passar till appen ni kan välja när ni skapar ett attribut, däremot kan ni såklart välja egna bilder. 

Detta schema innehåller två funktioner som kan ställas in timvis varje dag i veckan. 

  • Antal tillåtna bokningar, bestämmer hur många aktiva bokningar som får bokas från appen/webben för varje timma. Som i exemplet i bilden tillåts det 4 bokningar varje timma. Om det redan finns 4 bokningar från app/webb under en timma och en kund försöker boka samma timma visas ett felmeddelande att 'Inga bilar finns tillgängliga vald tid'. För att inte tillåta några bokningar alls under en timma på dygnet - skriv en nolla - 0
  • Tillåt bokning fr.o.m (minuter), gör exakt samma som nämns i bild 1 (se längst upp på sidan) fast denna överskrider den om det finns något satt just denna timma. Lämnas fältet tomt används det som är satt i 'Tillåt bokning fr.o.m' längst upp på sidan. Om värdet är satt till 0 tillåter ni direktbokningar under denna timma.