Loggar

Loggar


Loggar genereras från flera håll av systemet, exempelvis:

  • När man skapar nya objekt som kunder, bilar, anställda, användare osv
  • Vid uppdatering av objekt
  • Mottagen information från externa länkar (bl.a Planet, Trapeze, Taxibokning)
  • Skickad information till externa länkar (bl.a GPS positioner)
  • Systemloggar (bl.a dispatch till bilar, bokning godkänd eller nekad av bil)

Sökalternativ

  • Datum
    Det datum som loggen skapats
  • Från- och till tid
    Används för att specificera tidpunkt för loggen. Observera att det genereras väldigt många loggar dagligen, så specificera din sökning så mycket det går
  • Kategori
    Vilken typ av kategori loggposten tillhör. Exempelvis order, vehicle, system, geography-addresses
  • Värde
    Avser oftast vilken databas-ID det är på objektet som påverkats. Detta för att förenkla felsökning hos kundtjänst
  • Data
    Innehåller logginformation om meddelanden, ändringar eller allmän information
  • Översätt data
    Enkel översättning utav loggpostens data

I många fall innehåller kolumnen Data mycket information som dolts i tabellen. Klicka på raden för att expandera den. 

När en rad är expanderad kan det i bilden finns möjlighet att öppna det påverkade objektet. Som i bilden ovan är knappen synlig, kategorin är order och värdet är 5872. Vid klick på Öppna-knappen som är längst till höger på den raden kommer ordern/bokningen öppnas i en ruta (precis som när du öppnar en bokning under Bokningar).


Snabbkommandon

  • Hoppa till Datum = ALT + d
  • Hoppa till Från tid = ALT + f
  • Hoppa till Till tid = ALT + t
  • Hoppa till Kategori = ALT + k
  • Hoppa till Värde = ALT + v
  • Hoppa till Data = ALT + dd
  • Rensa alla sökfält = ALT + x